Autobrochures-a-o.jouwweb.nl
Home » Mijn brochures A » Alfa Romeo » Montreal/SZ/RZ/8C Competizione

Montreal/SZ/RZ/8C Competizione

Montreal

Tijdens de Autosalon van Genève beleefde de Montreal haar wereldpremière in 1970, drie jaar nadat een gelijkend prototype getoond was op de wereldtentoonstelling van Montreal. Voorzien van een 2593 cc tellende achtcilindermotor was de auto goed voor 220 pk. De V8 had per cilinderrij twee bovenliggende nokkenassen en een inspuitsysteem van Spica. De carrosserie is ontworpen door Marcello Gandini, die destijds werkte voor het designhuis Bertone. Ondanks tegenvallende verkoopcijfers bleef de auto tot 1977 in productie, waarvan de laatste twee jaar alleen nog gebruikt werden om de grote voorraad onderdelen op te maken. In totaal werden er 3925 Montreals geproduceerd.

 

SZ

De SZ werd gebouwd van 1989 tot en met 1991. De grote lijnen van de SZ kwamen uiteindelijk van Robert Opron en Antonio Castellana. De auto zag er controversieel uit en verschilde volledig van alle andere Alfa Romeo modellen uit die tijd, wat de SZ de bijnaam 'il mostro' (=het monster) opleverde. SZ verwijst naar Sprint Zagato. De mechanische onderdelen, waaronder het verkorte onderstel, werden gebaseerd op de Alfa Romeo 75. Zagato stond in voor de assemblage. Slechts 1.000 SZ's zouden worden geproduceerd, allemaal in het typische Alfa rood (Rosso Alfa) met een donkergrijs dak. De motor van de SZ is een 3,0 liter V6 met een maximaal vermogen van 210 pk en een koppel van 245 Nm. Het vermogen wordt via de achterwielen overgebracht naar het wegdek en zorgt voor een topsnelheid van ongeveer 250 km/u en een 0-100 km/u sprint van 7 seconden.

 

RZ

In 1992 brachten Alfa Romeo en Zagato de Roadster Zagato (RZ) op de markt. Een cabriolet versie van de SZ met nog steeds hetzelfde agressieve uiterlijk. Zagato zorgde voor de aanpassingen aan het ontwerp en gaf de RZ onder andere een nieuwe motorkap. De RZ was beschikbaar in rood, geel en zwart. Uiteindelijk werden er tot en met 1993 ongeveer 300 exemplaren geproduceerd.

 

8C Competizione

In 2003 verraste Alfa Romeo iedereen op het Autosalon van Frankfurt met de voorstelling van een tweezits 8-cilinder sportwagen: de 8C Competizione. Hij werd in het eigen Centro Stile van Alfa Romeo ontworpen en verwijst zowel qua design als qua naam naar de rijke geschiedenis van Alfa Romeo in racewereld. De 8-cilinder sportwagens die gebouwd werden in de jaren 1930 werden al 8C genoemd. Ook het Competizione toevoegsel werd reeds eerder gebruikt in een legendarische sportwagen van het merk: de Alfa 6C 2500 Competizione die door Juan-Manuel Fangio en Augusto Zanardi werd gebruikt in de Mille Miglia van 1950. Het design van de wagen gebruikt onder andere elementen van de 33 Stradale en de Giulia TZ. Op de 2005 Pebble Beach Concours d'Elegance stelde Alfa Romeo de 8C Competizione Spider voor, een cabriolet versie van de 8C. De carrosserie van de conceptwagen is volledig uit carbon vervaardigd, wat het gewicht onder de 1500 kg houdt. De motor is een 4,2 liter V8 van zusterbedrijf Maserati en zorgt voor 420 pk, wat de topsnelheid op ongeveer 300 km/u en de 0-100 km/u tijd naar 4,5 seconden zou brengen.

Alfa Romeo was bang dat de 8C Competizione te veel in het vaarwater van Maserati zou zitten en daarom kregen zij in eerste instantie niet de toestemming om de 8C Competizione in productie te brengen. Bovendien kregen andere projecten zoals de nieuwe Brera en 159 voorrang. Met de komst van Antonio Baravalle als nieuwe CEO bij Alfa werd het 8C project echter nieuw leven ingeblazen. Om de concurrentie met Maserati uit de weg te gaan wordt de productie van de Coupé en de Spider beiden gelimiteerd tot 500 stuks en komt de 8C Competizione in een hogere prijsklasse. De productieversie van de 8C Competizione beschikt over een 4,7 liter 90° V8 motor die samen met Maserati werd ontwikkeld. De V8 levert een maximaal vermogen van ongeveer 450 pk en heeft een maximaal koppel van 470 Nm. Het frame van de wagen is uit staal gemaakt, terwijl de carrosserie net als bij de conceptwagen van carbon is. De auto is desondanks toch 1.560 kg zwaar. De topsnelheid is afgegeven op 295 km/h en de auto sprint van 0-100 km in 4,6 seconden.

 

Montreal

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1973 en omvat 22 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img913.large.jpg

 

SZ

 

Deze brochure is in het Italiaans, stamt uit 1990 en omvat 30 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img010.large.jpg

 

RZ

 

Deze uitvouwfolder is in het Italiaans, stamt uit 1992 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/003145-large2.large.jpg

 

8C Competizione

 

Deze persbrochure is Duitstalig, stamt uit 2006 en omvat 24 pagina's. De brochure is voorzien van DVD en magneetsluiting en werd uitgegeven op de Salon van Parijs. De brochure beschrijft alleen de coupé

/upload/9/f/f/autobrochures/img011.large.jpg

 

Deze hardcoverbrochure is Duitstalig, stamt uit 2007 en omvat 92 pagina's. De brochure werd speciaal uitgegeven door de Zwitserse importeur en beschrijft zowel de coupé als de spider. Net als van de auto, zijn er van deze brochure 500 exemplaren wereldwijd uitgegeven die allen genummerd zijn. Dit is nummer 175.

/upload/9/f/f/autobrochures/img915.large.jpg