Autobrochures-a-o.jouwweb.nl
Home » Mijn brochures B » Bertone

Bertone

Bertone is een in 1912 door Giovanni Bertone opgericht designbureau dat is gevestigd in Turijn. Vooral Fiat & Lancia vonden hun weg naar Bertone, waarschijnlijk omdat deze twee merken net als Bertone ook uit Turijn afkomstig zijn. Na de 2e wereldoorlog, vooral in de heropleving rond de jaren ‘50, kwamen ook contracten met merken als MG en Bristol. Ook Alfa Romeo was een zeer belangrijk zakenpartner van Bertone, zo tekende Bertone voor 3 Alfa conceptwagens; de Berlinetta, de Aerodinamica en de tecnica, stuk voor stuk prachtige concepts.

Enkele jaren later werden vooral GT-achtige auto’s populair, denk aan de Alfa Romeo 2600 Sprint, de Ferrari 250 GT, de Aston Martin DB4 GT en de Maserati 5000 GT, stuk voor stuk getekend door het designhuis Bertone. De productiecapaciteit van Bertone nam door de jaren heen serieus toe en Bertone ontwikkelde nog modellen voor o.a. Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Volvo, BMW, General Motors en Citroën. In 2008 zat het bedrijf op het randje van het faillisement, maar Fiat kocht een deel van Bertone op, zodat het Italiaanse bedrijf voort kon bestaan.

Belangrijke modellen zijn:

* 1934: Alfa Romeo 6C 2300
* 1936: Fiat 1500

Franco Scaglione: (1952-1959)

 * 1953: Arnolt-Bristol 404 * 1953: Alfa Romeo B.A.T. 5 * 1954: Alfa Romeo B.A.T. 7 * 1954: Aston Martin DB2/4 * 1955: Alfa Romeo B.A.T. 9 * 1954: Alfa Romeo Giulietta 

Giorgetto Giugiaro: (1959-1965)

 * 1961: BMW 3200 CS * 1961: Aston Martin DB4 GT Jet * 1962: Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso * 1962: Alfa Romeo Giulia Sprint * 1962: Alfa Romeo 2600 Sprint 

Marcello Gandini: (1965-1980)

 * 1966: Lamborghini Miura * 1967: Alfa Romeo Montreal * 1972: Lamborghini Countach * 1974: Lancia Stratos * 1975: Volkswagen Polo * 1978: Alfa Romeo Alfetta * 1982: Citroën BX 

Onbekend (1982-heden)

 * 1989: Citroën XM * 1991: Citroën ZX * 1993: Citroën Xantia * 1996: Scania Trucks * 2000: Opel Astra Cabrio/Coupe * 2004: Alfa Romeo GT 
 

Cabrio mk 1

De cabrio was alleen in 1981 op de markt. De auto was gebaseerd op de Fiat Ritmo maar droeg altijd het Bertonelabel op de neus. De auto werd in 1982 vervangen door de nieuwe Cabrio.

 

Deze uitvouwfolder is in het Italiaans, stamt uit 1981 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img383.large.jpg

 

Cabrio mk 2

De Cabrio mk 2 verscheen in 1982 op de markt en werd tot 1985 geproduceerd. Daarna werd de auto vervangen door de Supercabrio.

 

Deze uitvouwfolder is Duitstalig, stamt uit 1983 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/11651.large.jpg

 

Deze folder is in het Italiaans, stamt uit 1984 en omvat 4 pagina's.

5112.large.jpg

 

Deze uitvouwfolder is Franstalig, stamt uit 1984 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img384.large.jpg

 

Supercabrio

De Supercabrio werd geproduceerd van 1985 tot en met 1988. Supercabrio is afgeleid van de zogenaamde Supermotoren die hun intrede deden bij de Ritmo.

 

Deze brochure is in het Italiaans, stamt uit 1985 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img082.large.jpg

 

X 1/9

De X 1/9 werd geproduceerd van 1972 tot en met 1989. In 1982 wilde Fiat stoppen met de productie en werd de auto tot en met 1989 nog 19.500 keer geproduceerd door Bertone zelf.

 

Deze uitvouwfolder is meertalig, stamt uit 1985 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img385.large.jpg

 

Freeclimber

De Freeclimber werd geproduceerd van 1989 tot en met 1992. De auto was gebaseerd op een Daihatsu Rocky en werd aangedreven door BMW motoren. In totaal werden 2.795 Freeclimbers geproduceerd.

 

Deze folder is meertalig, stamt uit 1989 en omvat 4 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img083.large.jpg

 

Freeclimber 2

De Freeclimber 2 volgde de Freeclimber in 1992 op. De auto was gebaseerd op de Daihatsu Feroza. In 1993 liep de laatste Freeclimber 2 van de band. In totaal werden 2.860 exemplaren geproduceerd.

 

Deze folder is Franstalig, stamt uit 1992 en omvat 4 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img084.large.jpg