Autobrochures-a-o.jouwweb.nl
Home » Mijn brochures C » Citroën » 2CV/Dyane/Ami/Mehari

2CV/Dyane/Ami/Mehari

 

2CV

Na de dood van André Citroën en de overname van het bedrijf door bandenfabrikant Michelin besloot de nieuwe leiding van autofabrikant Citroën in 1935 een kleine auto te ontwikkelen die geschikt zou moeten zijn voor het ruige Franse platteland: de TPV, oftewel Toute Petite Voiture. Projectleider en stuwende kracht Pierre-Jules Boulanger omschreef het doel als 'een paraplu op vier wielen'. Op basis van marktonderzoek werd besloten dat het een voertuig moest worden dat twee boeren met 50 kilogram aardappelen kon vervoeren of een vat met 50 liter wijn. Ook gaat het verhaal dat het mogelijk zou moeten zijn om een schaap in de auto mee te nemen. De auto moest hierbij zo comfortabel zijn dat eieren in een mand niet zouden breken wanneer de auto over een stuk omgeploegd land zou rijden. Overige eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen moest zijn. Een boerin moest ermee naar de markt kunnen rijden. 's Zondags moest de boer er met een hoed op in passen zodat hij per auto naar de kerk kon. Het uiterlijk van de wagen werd niet belangrijk geacht. Er werd een auto ontwikkeld die aan het merendeel van die eisen voldeed, maar hij was zeker nog niet klaar voor productie. Citroën was van plan een prototype van de auto te presenteren op de Salon d'Automobile van oktober 1939, maar vanwege de Tweede Wereldoorlog werd de Salon afgelast. Na de oorlog, en na nog een grondige verandering van het oorspronkelijke ontwerp, werd de auto in 1948 aan pers en publiek voorgesteld. Een journalist zou het wagentje het lelijke eendje hebben genoemd (het beeldmerk van Citroën was voor de oorlog een zwaan) en deze benaming is in Nederland een geuzennaam geworden. De 2CV behoort tot de iconen van de auto-industrie en werd tot en met 1990 geproduceerd. In totaal liepen er 3.872.583 eendjes van de lopende band.

Dyane

Het ontwerp voor een nieuw model, gebaseerd op de 2CV, werd door toenmalige directeur Bercot uitbesteed aan Panhard et Levassor, een oude automobielfabrikant die deels eigendom was van Citroën. In 1967 rolde de eerste Dyane uit de fabrieken. In 1983 volgden de laatste, al werd de bestelversie, de Acadiane, nog tot 1987 gemaakt. In totaal zijn er 1,4 miljoen Dyanes geproduceerd.

Ami

In de vroege 60-er jaren was het modellenaanbod van Citroën erg beperkt geraakt. Aan de ene kant was er de 2CV als goedkope auto voor met name het platteland, aan de andere kant was er de luxe en dure DS, die door de gegoede burgerij gekocht werd. Citroën merkte dat de markt echter vroeg om een tussenmodel, middenklasser, om meer klanten te bedienen. Flaminio Bertoni ontwierp de auto. In 1963 begon Bertoni aan de break. Augustus 1964, enkele maanden na de dood van Bertoni in februari, vond de introductie van de break plaats. Al snel verkocht de break veel beter dan de berline, wat resulteert in een totaal geproduceerd aantal van 551.880 exemplaren. De Ami 6 werd gebouwd in een geheel nieuwe fabriek in Rennes-la-Janais in Bretagne. De publieksintroductie vond plaats op de Parijse autosalon van 1961. De berline kende een behoorlijk commercieel succes met een totaal aantal gefabriceerde voertuigen (wereldwijd) van 483.986. Behalve kleinere detailwijzigingen blijft de Ami 8 tot 1979 ongewijzigd in productie. Hij maakt plaats voor de Visa. Afgeleide types van de Ami 8 zijn de break en de break service (tôlée en vitrée). In 1969 werden de Ami 8 en de Ami 6 break en break service naast elkaar geleverd. De Ami 8 breakmodellen vervangen de Ami 6 break in 1970. De allereerste Ami8 breaks hebben nog de trommelremmen van de Ami 6. Het gaat hier om enkele exemplaren. Al heel snel komen de schijfremmen en de draairamen in de voorportieren. De Ami Super was een 4 cilindervariant die uitgerust was met de motor van een Citroën GS. Dit model werd tussen 1973 en 1976 gemaakt.

Méhari

De Mehari werd tussen 1968 en 1988 geproduceerd in een voorwielaandrijving versie en in een versie met vierwielaandrijving. De auto is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met een carrosserie vervaardigd van ABS kunststof. Een Méhariste is een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt. Deze lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar werd ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. In totaal werd de Mehari 144.640 keer geproduceerd.

 

2CV

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1964 en omvat 36 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/citroen-2cv1.large.jpg

 

Deze uitvouwfolder is Nederlandstalig, stamt uit 1967 en omvat 20 pagina's.

1-22.png

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1968 en omvat 16 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img5624.large.jpg

 

Deze folder is Franstalig, stamt uit 1968 en omvat 4 pagina's.

498.large.jpg

 

Deze uitvouwfolder is Nederlandstalig, stamt uit 1970 en omvat 6 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img543.large.jpg

 

Deze uitvouwfolder is Nederlandstalig, stamt uit 1971 en omvat 6 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img544.large.jpg

 

Deze uitvouwfolder is Nederlandstalig, stamt uit 1972 en omvat 6 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img545.large.jpg

 

Vanaf 1983 werden de 2CV brochures in samenwerking met Kuifje tekenaar Hergé gemaakt. Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1983 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img546.large.jpg

 

Deze uitvouwfolder is Duitstalig, stamt uit 1983 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/11645.large.jpg

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1985 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img547.large.jpg

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1986 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img548.large.jpg

 

Deze brochure is Franstalig, stamt uit 1988 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img549.large.jpg

 

Deze sheet beschrijft de 2CV Special. De sheet is Nederlandstalig, stamt uit 1976 en is dubbelzijdig gedrukt.

32.large.jpg

 

Deze sheet beschrijft de 2CV Charleston. De sheet is Franstalig, stamt uit 1980 en is dubbelzijdig gedrukt.

/upload/9/f/f/autobrochures/citroen-2cv-ch.large.jpg

 

Dyane

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1968 en omvat 16 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img552.large.jpg

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1971 en omvat 16 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/1785.large.jpg

 

2CV6/Dyane6

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1974 en omvat 16 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/5201.large.jpg

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1982 en omvat 16 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/2293.large.jpg

 

Ami 6/8/Super

 

Deze brochure beschrijft de Ami 6. De brochure is Franstalig, stamt uit 1962 en omvat 20 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/citroen-ami-6.large.jpg

 

Deze brochure beschrijft de Ami 6. De brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1964 en omvat 8 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/citroen-ami6.large.jpg

 

Deze brochure beschrijft de Ami 6 Break. De brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1964 en omvat 12 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img554.large.jpg

 

Deze uitvouwfolder is Nederlandstalig, stamt uit 1969 en omvat 6 pagina's.

7-49.png

 

Deze brochure beschrijft de Ami 8. De brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1969 en omvat 12 pagina's.

4-45.png

 

Deze uitvouwfolder is Nederlandstalig, stamt uit 1969 en omvat 6 pagina's.

8-44.png

 

Deze brochure beschrijft de Ami 8. De brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1972 en omvat 16 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img555.large.jpg

 

Deze brochure beschrijft de Ami Super. De brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1973 en omvat 16 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img556.large.jpg

 

Mehari

 

Deze uitvouwfolder is Nederlandstalig, stamt uit 1974 en omvat 6 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img655.large.jpg

 

Deze uitvouwfolder is Franstalig, stamt uit 1984 en omvat 24 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img558.large.jpg

 

2CV/Dyane/Ami/Mehari

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1977 en omvat 20 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/6182.large.jpg

 

Deze Nederlandstalige brochure stamt uit 1980 en omvat 20 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/3249.large.jpg