Autobrochures-a-o.jouwweb.nl

ID/DS

De DS werd op 6 oktober 1955 gepresenteerd op de Parijse autosalon en sloeg in als een bom. De auto had verschillende nieuwe eigenschappen en toegepaste technieken, die tot dan toe nog niet in één auto waren gecombineerd. Op de eerste dag werden 12.000 orders voor de nieuwe auto geplaatst en aan het eind van de week was dit aantal zelfs opgelopen tot 80.000, een aantal dat de fabriek voor grote productieproblemen plaatste. Pas in de loop van 1956 kon men feitelijk beginnen met afleveren.

In het Frans spreekt men de naam uit als "déesse", wat godin betekent. Hiervan is ook de troetelnaam "godin van de weg" afgeleid. Andere bijnamen zijn Snoek en Strijkijzer (Vlaanderen, Nederland), Haifisch (haai - Duitsland), Tiburón (eveneens haai - Spanje), Squala (Italië), en Padde (Vlaanderen, Noorwegen).

De belangrijkste technische eigenschappen van de DS waren de gelijktijdige toepassing van hydropneumatischevering, voorwielaandrijving, en schijfremmen. De opvallende carrosserie is het gevolg van het zoeken naar een vorm die zo min mogelijk luchtweerstand en een stabiel weggedrag zou hebben. De gekozen druppelvorm leidde tot een brede vloeiende neus, aflopende daklijn en een grotere spoorbreedte voor dan achter. Het stabiele weggedrag werd daardoor bevorderd in combinatie met voorwielaandrijving, laag zwaartepunt, zeer lange wielbasis (3.125m) en een tamelijk extreme gewichtsverdeling: de asdruk vóór is twee maal zo groot als achter. De auto gedraagt zich door dit alles dynamisch gezien als een hamer die men van zich afwerpt: altijd met de kop naar voren. De enorme wielbasis gaf bovendien een ongekende hoeveelheid beenruimte voor de achterpassagiers. De DS werd geproduceerd van 1955 tot en met 1975 en liep in totaal 1.456.115 keer van de lopende band. In 1974 werd de CX geïntroduceerd als opvolger. De DS is nog steeds een zeer geliefde klassieker.

 

ID

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1959 en omvat 32 pagina's.

52.large.jpg

 

DS mk 1

 

Deze brochure is Franstalig, stamt uit 1964 en omvat 35 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/citroen-ds2.large.jpg

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1965 en omvat 20 pagina's.

1135.large.jpg

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1965 en omvat 24 pagina's. De prachtige fotografie is verzorgd door William Klein.

/upload/9/f/f/autobrochures/img7044.large.jpg

 

Deze uitvouwfolder beschrijft de DS Pallas. De folder is Nederlandstalig, stamt uit 1964 en omvat 8 pagina's.

71.large.jpg

 

Deze brochure beschrijft de DS 19. De brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1965 en omvat 8 pagina's.

62.large.jpg

 

Deze folder beschrijft de DS Break. De folder is Nederlandstalig, stamt uit 1963 en omvat 4 pagina's.

84.large.jpg

 

Deze folder beschrijft de DS Familiale. De folder is Nederlandstalig, stamt uit 1963 en omvat 4 pagina's.

92.large.jpg

 

Deze brochure beschrijft de DS Break. De brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1965 en omvat 28 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img637.large.jpg

 

DS mk 2

 

Deze kleine uitvouwfolder is Nederlandstalig, stamt uit 1969 en omvat 6 pagina's.

653.large.jpg

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1971 en omvat 20 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/citroen-ds.large.jpg

 

Deze brochure is Nederlandstalig, stamt uit 1972 en omvat 20 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/citroen-ds1.large.jpg