Autobrochures-a-o.jouwweb.nl

SM

De SM was het topmodel in de jaren zeventig. SM staat nergens voor terwijl sommige bronnen zeggen dat het staat voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent en anderen weer "sport maserati". In 1961 ging bij Citroën 'Project S' van start, met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties zoals een topsnelheid van meer dan 180 km/h en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen. De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgde twee jaar later. In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de krachtige V8-motor van Maserati te gebruiken voor de SM. Uiteindelijk werd het een V6 motor.

De vormgeving van de SM is van het hoofd van de designafdeling van Citroën, Robert Opron. Het 'technisch'ontwerp niet. Dat is het werk van een groep technici, waarvan Jacques Né aanvoerder was. Kenmerkend voor hun werk waren enkele 'traditionele' Citroen eigenschappen, zoals de koplampen welke meedraaiden met de voorwielen en nieuwigheden zoals de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI. Traditioneel Citroen was ook het ovale stuurwiel, dat uitgevoerd was met slechts één spaak. De Maserati-motor was een V6 in 2.7 of 3.0 liter uitvoering, met drie dubbele Weber-carburateurs of een Bosch D-Jetronic injectiesysteem. De SM werd zo'n 13.000 keer geproduceerd van 1970 tot en met 1975.

 

Deze introductieportfolio is Nederlandstalig, stamt uit 1970 en omvat 12 pagina's.

 

Deze uitvouwfolder is Nederlandstalig, stamt uit 1971 en omvat 6 pagina's.

/upload/9/f/f/autobrochures/img638.large.jpg